Tijdens de discussie in de Commissie ROB van 26 mei is GroenLinks wat uitgebreider dan de andere partijen ingegaan op het voorstel van minister Eurlings voor een nieuwe vergunning voor Rotterdam Airport per 2010.
Het voorstel van de minister houdt in:
• 3000 extra vluchten met zware toestellen mogelijk t.o.v. de huidige situatie
• Maximaal 849 nachtvluchten per jaar
• 627 overheidsvluchten overdag.
Lees hieronder de inbreng van GroenLinks.
1. Totaal aantal vluchten.
Wij gaan er van uit dat Rotterdam Airport (RA) de mogelijkheid van 3000 extra vluchten zal gaan benutten. Dit gaat leiden tot meer geluidsoverlast (overlast = geluid x beleving) t.o.v. de huidige situatie. Dit is voor ons niet acceptabel.
2. Geluidsoverlast.
In totaal wonen er in Schiedam zo’n 30.000 mensen binnen de zgn 20Ke zone, waarvan bewezen is dat meer dan 10% van de mensen erge hinder ondervinden van vliegtuiggeluid. Dit bleek ook bij een GGD onderzoek in 2007.
3. Slaapverstoring
In het raadsvoorstel geeft het college aan erg graag een slaapverstoringsonderzoek te willen. Wij hechten daar echter niet zo aan. Om een wetenschappelijk valide onderzoek te doen heb je een grote groep mensen nodig of een zeer lange periode van onderzoek. Zo’n onderzoek is nauwelijks uitvoerbaar. Ook is de situatie rondom RA bijzonder omdat de vluchten plaatsvinden in de randen van de nacht. In het GGD rapport gaf 5% van de Schiedamse respondenten aan minstens enkele keren per week in de slaap gestoord te worden. En over de negatieve gezondheidseffecten van slaapverstoring is geen twijfel.
Waar wij wel behoefte aan hebben zijn gegevens over het exacte aantal vluchten per tijdsperiode dat over Schiedam landt en opstijgt. En als het even kan ook gegevens van het daadwerkelijk geproduceerde geluid. Daar kunnen we toekomstige ontwikkelingen wel tegen af zetten.
4. Monitoren van geluid.
In het rapport en in alle modellen wordt gewerkt met berekening van geluid in plaats van meten. Er wordt gedaan alsof meten onhaalbaar is. Dat is echter niet het geval. Rondom Schiphol functioneert al enkele jaren een meetsysteem van Geluidsnet. Dit systeem wordt door de omliggende gemeenten betaald en staat los van Schiphol. Het systeem produceert keurige gegevens van het daadwerkelijke vliegtuiggeluid. Bovendien is realtime het gehele vliegverkeer rondom Schiphol zichtbaar op de Geluidsnet website.
5. Communicatie.
RA geeft in het voorstel aan geen initiatieven te nemen voor beter contact met omwonenden. Volgens ons zijn de omwonenden gebaat bij een buren-gerichte interactieve website van RA, het instellen van een burenraad en de eerder genoemde geluidsnet website met actuele vliegtuiggegevens.
Het rapport van Awareness dat begin 2008 verscheen in opdracht van de Cie 28 doet enkele waardevolle suggesties voor verbeteren van de communicatie.
6. Veiligheid.
Dat een vliegtuig door een defecte hoogtemeter en falende piloten enkele kilometers voor de landingsbaan kan neerstorten is onlangs bij Schiphol bewezen. Desondanks hebben wij met vreugde geconstateerd dat de veiligheidscontour rondom het vliegveld is aangepast. Waar een deel van Schiedam Noord voorheen viel in de cat 10 -6 is datzelfde gebied nu 10 -7 geworden. Als er al sprake was van belemmeringen in bouwen rond station Kethel op grond van de veiligheidscontour RA, is daar nu geen sprake meer van.
7. Compensatie naar de omwonenden
RA geeft aan de nachttoeslagen te hebben verhoogd en nog verder te verhogen. Waarom wordt dit geld niet voor een groot deel gestort in een “leefbaarheidsfonds” voor de omwonenden? In Engeland en Duitsland blijkt dat best goed te werken.
8. Toekomst.
RA geeft in de alternatieven aan dat zij zich wil ontwikkelen tot zakenluchthaven met twee miljoen passagiers. Wij vinden dat als Rotterdam Airport zich serieus als zakenvliegveld in de markt wil zetten, er in het weekend nauwelijks meer vluchten hoeven plaats te vinden. Een weekendsluiting is dan het volgens ons meest logische alternatief.
Al met al kunnen wij dus instemmen met het voorgestelde collegebesluit om negatief te adviseren aan de minister over de nieuwe vergunning voor Rotterdam Airport, maar willen we wel op een aantal punten een uitbreiding van de reactie in de brief. Een meerderheid van de raadscommissie steunde dit voorstel. De wethouder heeft toegezegd in de brief naar Eurlings aandacht te vragen voor de door GroenLinks genoemde punten: periodiek verstrekken van aantallen vluchten boven Schiedam, verbeteren van de communicatie met bewoners, het instellen van een leefbaarheidsfonds en het onderzoeken van sluiten van het vliegveld in het weekend.