Wij ontvingen van Arnold van Kalken (Stop RW19/A4) een goed overzicht van de wijze waarop de minister zich niet houdt aan de afspraken die gemaakt zijn met het IODS-convenant van juni 2006. Kortom alle 'partijen' die eerder gemeld hebben dat ze de minister aan het convenant wilden houden hebben nog iets te doen....
LAATSTE NIEUWS
Inwoners van Delft, Vlaardingen en Schiedam wonen binnenkort in 'NIEUW OVERSCHIE'!
Op een groot aantal punten is de A4 MD (door Midden Delfland), die Eurlings wil gaan aanleggen, in strijd met het IODS-convenant van juni 2006. (Toen hebben de betrokken gemeentes, bedrijfsleven, Natuur- en Milieubeweging, de provincie onder druk van en de toenmalige minister Peijs een contract ondertekend waarin alle voorwaarden voor de aanleg van de A4 staan).
Met andere woorden: asfalt vindt men nu belangrijker dan de Waarde van Midden Delfland en de Afspraken die men gemaakt heeft!
Geluid
• De Geluid- en Zicht-Garantie (GZG) ontbreekt in het Ontwerp Tracé Besluit (OTB) voor de A4. Rijks Waterstaat (RWS) houdt de mogelijkheid open dat de wallen in Midden Delfland een meter hoger worden dan is afgesproken.
• Ter hoogte van Tanthof (Delft) kunnen de wallen wel 9 meter hoog worden …
• Met dubieuze geluidsberekeningen zegt RWS zich aan de geluidsnormen te kunnen houden. Belangrijk element in die berekeningen is een absorberend materiaal waarmee men 3 decibel zegt te kunnen winnen (dat is een halvering van het geluid). Het materiaal is echter nog nergens getest en de producent is onbekend!
Lucht
• Bij de tunnelmonden in Schiedam en Vlaardingen worden, zelfs volgens de berekeningen van RWS, de normen niet gehaald. Men gaat daarom een No-Go-Area creëren waar dus niemand mag komen.
• Bedenk daarbij dat men ook hier trucs uithaalt bij de berekeningen. Zo saldeert men: het mag hier extra vies worden omdat men het verderop wat schoner houdt.
Borden en palen.
• Ook in strijd met het IODS-convenant is dat in Midden Delfland borden en palen boven de geluidswallen gaan uitsteken. Het gaat hier om wegverlichting, verkeers- en matrix-borden!
Ecologische verbinding
• De afgesproken ecologische verbinding bij de Zuidkade (vlakbij de golfbaan Schipluiden) wordt niet gerealiseerd: is volgens RWS niet haalbaar. Er komt hier een buis onder de weg door.
Het is raadzaam dat burgers uiterst kritisch staan tegenover RijksWaterStaat:
'Vertrouw niet wat er staat; de tekst is van Rijks Waterstaat'.
RWS moet onderbouwd aantonen dat men voldoet aan het IODS-convenant. En/of men moet een lijst geven met alle punten waarop men er niet aan voldoet!
Als het nu doorgaat wonen we straks allemaal in (een soort) Overschie.
Voor verdere informatie:
Stop RW19/A4, Pauwmolen 28, 2645 GD Delfgauw.
info@stoprw19-a4.nl
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wist u .....
• dat de A4 niet door een tunnel gaat tussen Vlaardingen en Schiedam, maar door een half open bak? (zogeheten Dicht Open Dicht Open = DODO)
• dat de A4 niet voldoet aan de afspraken die zijn gemaakt door de minister (en RWS), de gemeentes Vlaardingen, Schiedam en Delft en de Provincie Zuid Holland (IODS convenant): de weg zou niet te horen, niet te zien, niet te ruiken zijn. Maar u zult de A4 dag en nacht horen, zien en ruiken!
• dat er geen recreatiegebied komt op deze DODO tunnelbak en geen bomen zoals in het IODS was beloofd?
• dat er geen ecologische verbinding komt (bij de Kruiskade in Delft)? Die staat wel in het IODS-convenant maar is volgens RWS niet haalbaar?!
• dat er geen op- en afritten komen voor de bewoners aan de A4 in Schiedam-Kethel en Vlaardingen-Holy?
• dat er ook geen oprit bij Schiedam Kethelplein komt waardoor het Vlietlandziekenhuis slechter bereikbaar is en spoedeisende hulp langer onderweg?
• dat de A4 het fileprobleem niet oplost, maar juist erger maakt, want het trekt meer verkeer aan?
• dat de A4 al bij het Griegplein boven de grond komt (tweede Z flat in Schiedam, 500 meter van het Kethelplein)?
• dat de A4 bij het Kethelplein 13 meter hoog wordt? Tot de 7e etage kijk je tegen beton aan, daarboven tegen de geluidswal!
• dat huizen in Vlaardingen en Schiedam noord tegen een hoge tramlijn aan gaan kijken omdat die daar over de A4 moet?
• dat door de verhoogde tram er meer geluidsoverlast zal zijn?
• dat RWS methoden gebruikt die nog nooit zijn getest?
• dat RWS geluidsoverlast berekent in (jaar)gemiddelden? Nachten, zondagen en vakanties tellen mee! Maar als je op een mooie dag gaat wandelen in Midden Delfland is de kans groot dat Horen & Zien je vergaat!
• dat RWS erkent: de normen voor de luchtkwaliteit worden niet gehaald bij de tunnelmonden? Daarom worden sommige gebieden (Laan van Bol’Es en Woudweg) een "no go area"!
• dat uw kinderen een grotere kans hebben op chronische luchtwegaandoeningen, door het wonen aan een snelweg?
• dat u en uw kinderen een grotere kans hebben eerder te sterven door het wonen aan een snelweg?
• dat uw woning door dit gedoe in waarde zal dalen?
• dat de geluidswallen bij Tanthof 9 meter hoog zullen worden?
• dat de borden en lichten door heel Midden Delfland zichtbaar zullen zijn (matrix- en verkeersborden en lantarenpalen)? Ze komen namelijk boven de dijken en geluidswallen uit.