Tijdens de informatieavonden van Rijkswaterstaat over de A4 Delft-Schiedam(de laatste in Schiedam op 11 februari jl.) is duidelijk geworden dat niet alleen de propagandamachine van het ministerie op volle toeren draait, maar dat ook de asfaltmachines al onderweg zijn naar Schiedam.

In 2015 zal de weg worden geopend, zei Eurlings kortgeleden. De hele inspraak naar aanleiding van het verschijnen van de Trajectnota/MER van medio vorig jaar heeft tot geen enkele (!) bijstelling van de plannen geleid.

Ondertussen heeft de minister wel zelfstandig de regels van het spel gewijzigd, bijvoorbeeld door het voorstellen van een crisis- en herstelwet, waardoor overheden zo ongeveer gedwongen kunnen worden mee te werken aan infrastructurele werken.  En ook is er een nationaal samenwerkingsprogramma ‘luchtkwaliteit’ gekomen, waardoor de lucht op 50 meter van een snelweg per definitie “aan de normen” voldoet.  Ook ziet de (inmiddels de-missionaire) minister het IODS-convenant dat hij met lokale overheden heeft gesloten als een maximum-variant en niet als de minimale voorwaarde waaraan de weg bij aanleg zou moeten voldoen; aan het convenant is daarmee kennelijk niemand gehouden. Een wassen neus.

Het enige probleem voor het ministerie blijkt nog de wet op de tunnelveiligheid te zijn: daardoor wordt de zuidelijke ingang van de landtunnel 330 meter naar het noorden opgeschoven en komt hij ter hoogte van het Griegplein te liggen. De bewoners van de flats aan het van Beethovenplein, Chopinplein en Griegplein zullen het verkeer op de weg dus echt gaan horen, zien en ruiken! Al zal een groot deel schuil gaan achter een geluidsscherm van bijna 10 meter hoogte.

Verheugend feit bij de informatieavonden was dat veel omwonenden er blijk van gaven duidelijk forse kritiek te hebben op de gepresenteerde plannen. Ook werden zinvolle tips meegegeven aan de talrijke vertegenwoordigers van RWS. Toch werd pijnlijk duidelijk dat Rijkswaterstaat lijdt aan een vorm van autisme: er wordt alleen naar hun opdracht gekeken. RWS houdt dus op geen enkele wijze rekening met de cumulatie (= optelsom) van geluid en viezigheid die door de A4 en de A20 wordt opgewekt, er is geen oog voor het wereldwijde klimaatprobleem, er mag gewoon 120 km/uur worden gereden op het Kethelplein, over de fileproblematiek na aanleg van de weg wordt gezwegen, het openbaar vervoer zal geen rol gaan spelen en er heerst een rotsvast overtuigen dat  "schone"  autotechniek alle eventuele problemen in de toekomst wel zal gaan oplossen.  
Ook voor een leugentje hier en daar schrikt men niet terug.

Het was de bedoeling dat het ontwerp tracébesluit op 22 maart zou worden genomen. En daarna  zou in april RWS het allemaal nog eens komen uitleggen om vervolgens de burgers een laatste kans op inspraak  te bieden (….).  

De informatieavonden hebben GroenLinks helemaal overtuigd: wij blijven tégen het doortrekken van de A4!  Het is letterlijk en figuurlijk de verkeerde weg en hij levert Schiedam alleen maar ellende op.