Het onderzoek dat minister Eurlings heeft laten doen naar de geluidhinder van de A4 Delft-Schiedam is volgens het ingenieursbureau Cauberg-Huygen onzorgvuldig. Het ontwerptracébesluit is volgens dit zelfde bureau in strijd met het IODS-convenant, de Provinciale Milieuverordening en de Wet geluidhinder. Cauberg-Huygen trekt deze conclusies in een onderzoek dat zij in opdracht van de gemeente Vlaardingen heeft uitgevoerd.
GroenLinks Schiedam vindt de onderzoeksresultaten het zoveelste bewijs dat minister Eurlings koste wat kost de A4 Delft-Schiedam wil aanleggen. Fractievoorzitter Ed Gloudi: "deze minister heeft al eerder laten zien dat hij het belangrijker vindt gezichtsverlies te voorkomen, dan zorgvuldig en verantwoord besluiten te nemen. Kritische geluiden van ter zake kundige ingenieurs van de TU Delft schuift hij al jaren ter zijde. De Crisis- en Herstelwet ontneemt de gemeente de mogelijkheid om beroep aan te tekenen. Daarom probeert de gemeente nu in onderhandeling met de minister nog zoveel mogelijk voor de omwonenden van de A4 binnen te slepen." Gloudi vervolgt: "Bewoners en belangengroeperingen kunnen nog wel beroep aantekenen. GroenLinks roept hen op om vooral door te blijven gaan met het bezwaar maken tegen de A4. Zeker nu we deze A4 zullen gaan zien, horen en ruiken".
GroenLinks zal de wethouders van Schiedam zeer kritisch blijven volgen in haar onderhandelingen met Rijkswaterstaat. Zo zal zij naar aanleiding van het onderzoek naar het geluidrapport het college vragen hoe zij dit onderzoek van Cauberg-Huygen gaat gebruiken en hoe zij samenwerkt met de gemeenten Vlaardingen en Delft.
Voor de omwonenden van het A4-tracé brengt het rammelende geluidrapport van minister Eurlings alleen maar meer ellende met zich mee. Want hoe erg de geluidhinder echt gaat worden is nu nog onzekerder geworden. Doordat de minister zich verschuilt achter veiligheidsrisico's om geen volledige tunnel aan te hoeven leggen, zal de geluidhinder voor de bewoners van Groenoord zeker fors toenemen. Metershoge geluidschermen zullen nodig zijn om de overlast nog enigszins binnen de perken te houden. GroenLinks hoopt ook dat belangengroeperingen hun krachten en geld zullen bundelen zodat zij bij een beroepsprocedure tegen de A4 met haar onaanvaardbare overlast voldoende deskundigheid in kunnen zetten.