De fractie van GroenLinks Schiedam heeft vragen aan het College van B&W gesteld over de beslissing die voormalig minister Eurlings in oktober nam meer vliegtuigen op Rotterdam Airport toe te laten. Op 18 oktober werd het besluit bekendgemaakt dat er voortaan ruim 24.000 vluchten zijn toegestaan per jaar, waaronder 849 nachtvluchten. Ten opzichte van 2009 is dat een toename van 6000 vluchten en 350 nachtvluchten.

GroenLinks wil van het College onder andere weten waarom de minister het negatieve advies van de Schiedamse gemeenteraad daarover heeft genegeerd. En ook is de fractie benieuwd wat het College gaat doen om de nadelige gevolgen van deze beslissing voor de Schiedammers zo veel mogelijk te beperken.
GroenLinks had bezwaren ingediend tegen de plannen van de minister, maar die zijn door de minister naast zich neergelegd. Zo zal er geen sprake zijn van het daadwerkelijk meten van de geluidsproductie van de vliegtuigen. Van een nacht- of weekendsluiting wil de minister ook niets weten. Ook op de suggestie van het instellen van een “leefbaarheidsfonds” voor omwonenden is de minister niet ingegaan. En verbetering van de communicatie met de omwonenden wordt overgelaten aan de luchthaven zelf.
Uiteraard is GroenLinks teleurgesteld over het door de regering genomen besluit. Duidelijk is dat die uitbreiding van het aantal vluchten er kennelijk hoe dan ook moest komen. En het vliegveld heeft de ambitie om na 2015 nog verder te groeien. Te vrezen is dat dit ten koste zal gaan van het welbevinden van duizenden Schiedammers.