Op zaterdag 11 december kwam een aantal GroenLinksers uit de regio Rijnmond bij elkaar om de asfalteringsplannen van het kabinet Rutte te bespreken. De A4 Delft-Schiedam, de aansluiting tussen de A20 en A15 met de Blankenburgtunnel en de A13/A16: er komt – als het aan de regering Rutte ligt – een hoop asfalt bij. Met veel natuur- en milieuschade en verschuiving van de fileproblemen als gevolg. De GroenLinks-bijeenkomst had als doel tot afspraken te komen hoe met deze onzalige regeringsplannen om te gaan.

Na een toelichting van J. Robberegt (wethouder Vlaardingen), W. Vissers (wethouder Schiedam) en A. Bonte (fractievoorzitter Rotterdam) op de verschillende geplande snelwegen spraken de deelnemers aan de bijeenkomst over de kansen dat deze extra kilometers asfalt er daadwerkelijk gaan komen. Het plan van de regering om de Crisis- en Herstelwet permanent te maken vergroot die kansen. Tegenstanders van maatschappelijke organisaties behouden echter hun mogelijkheden op bezwaar en beroep. Zo is de aanleg van de A4 door Midden-Delfland nog zeker geen gelopen race nu een aantal organisaties beroep heeft aangetekend bij de Raad van State.

Achter de asfaltplannen zit een sterke lobby van Rotterdam en het Havenbedrijf. Daar zit ook kapitaal waarmee de aanleg eventueel voorgefinanierd zou kunnen worden. Ook dit leidt tot reële kansen dat de geplande snelwegen er gaan komen.

De noodzaak om bij de komende statenverkiezingen op 2 maart van de regeringsplannen een speerpunt te maken werd door de deelnemers breed gevoeld. Afgesproken is dan ook als regio met concrete alternatieven de campagne in te gaan. Voor deze alternatieven – waarbij GroenLinks onder anderen denkt aan openbaar vervoer en de fiets – wordt een regionale werkgroep opgericht die deze klus uit gaat voeren.

Link naar Artikel met aandachts punten

Het complete verslag en de vervolg-plannen staat in de website van  GroenLinks in de Regio