(Schiedam 28 mei) Op verzoek van GroenLinks werd op 22 mei werd in de vergadering van de commissie ROB door de aanwezige gemeenteraadsleden gesproken over de plannen van de Stadsregio met het openbaar vervoer. Want met de nu voorliggende plannen, waar de Stadsregio al op 20 juni over wil beslissen, verschraalt het OV-aanbod in Schiedam op onacceptabele wijze. Dat vindt ook het college van B&W: er ging een brief naar de Stadsregio.
In de notitie 'Naar een Toekomstvast Openbaar Vervoer' beschrijft de Stadsregio haar plannen. Deze zijn niet acceptabel: na de aanslag die vorig jaar werd gedaan op het bus aanbod, zal vanaf eind 2012 de frequentie van de tram worden teruggebracht, en in december 2013 zal na 19.00 uur geen tram meer naar eindpunt “Woudhoek” rijden.
Dit is een opmaat naar het later volledig schrappen van lijn 21. Het voorstel om te komen tot een ringlijn voor de bus- om verbindingen binnen de stad te behouden - is onvoldoende uitgewerkt om enthousiast over te worden.
Op bepaalde tijden wordt weinig gebruik gemaakt van bepaalde bussen en trams. Het aanbod ervan daarom verder terugschroeven zet een negatieve spiraal in werking, waardoor het OV steeds minder reizigers zal gaan trekken. GroenLinks ziet veel meer heil in juist investeren in lijnen en service. Bijvoorbeeld in een nieuwe tramverbinding via de ’s Gravelandseweg richting noord. Pas dan werkt de Stadsregio aan 'Toekomstvast Openbaar Vervoer'.
Net vóór de vergadering kwam het college met een concept-brief aan de Stadsregio. Daarin kan de GroenLinks fractie zich goed vinden, net als vrijwel de gehele gemeenteraad. Schiedam spreekt zich daarin enerzijds krachtig uit tegen de voorgestelde verschraling van het OV-aanbod in Schiedam, en anderzijds wordt gepleit voor investeren in écht toekomstvast OV.
Op 20 juni vergadert de Stadsregio. Dan zal blijken of het standpunt van Schiedam gehoor vindt, en de aanslag op hetOV-aanbod voor Schiedammers verhinderd.