De lozing van giftige dampen door schepen die chemische stoffen vervoeren is tien keer hoger dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit een rapport van CE Delft, opgesteld in opdracht van het Havenbedrijf en de industrie.
De fractievoorzitters van GroenLinks Schiedam en GroenLinks Rotterdam, Ed Gloudi respectievelijk Arno Bonte, willen dat de scheepvaart vanaf 2015 verplicht schoon gaat werken. Binnenvaartschepen die chemische stoffen of aardolieproducten vervoeren moeten hun restdampen - die achterblijven in het schip na het lossen van lading - eerst kwijt voordat zij nieuwe lading mogen aannemen. Dit zogenoemde ‘ontgassen’ gebeurt vaak in de open lucht, waardoor giftige dampen ook woonwijken bereiken. Het gaat bijvoorbeeld om de kankerverwekkend stof MTBE. ‘De cijfers zijn schokkend’, zegt Bonte. ‘Dit heeft gevolgen voor de gezondheid van duizenden mensen die langs de Nieuwe Waterweg en andere vaarwegen wonen. En dat terwijl ontgassen ook gewoon op een veilige manier kan.' Vluchtige stoffen kunnen met dampretourinstallaties aan de kade worden teruggewonnen en hergebruikt. GroenLinks Schiedam en Rotterdam willen dat vanaf 2015 een totaalverbod wordt ingevoerd op ontgassen in de open lucht.
Meer informatie is hier te vinden.
Lees ook:
'Bouw ontgassingsinstallaties in Rotterdam'
‘Gedoogbeleid giflozingen eerder stopzetten’
Verbod op lozen gifdampen stap dichterbij
‘Stop met illegaal lozen giftige dampen’
Bron: website van GroenLinks Rotterdam