In de commissievergaderingen van de Schiedamse gemeenteraad stonden de afgelopen twee weken drie grote onderwerpen centraal. Op 16 september kwamen de vorming van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en het beleidsakkoord ‘Het Kompas 2014 – 2018’ aan bod. Dat laatste kreeg de ambitieuze ondertitel ‘Samen Schiedam Vernieuwen’ mee. Op 23 september was de  kadernota ‘Stroomopwaarts’ aan de beurt. Hieronder de inbreng van GroenLinks en Progressief Schiedam.

Metropoolregio

In 2015 komt een eind aan de samenwerking tussen de gemeenten die samenwerken in de  stadsregio Rotterdam en de stadsregio Haaglanden. Dit maakt de weg vrij voor een groter samenwerkingsverband van de 24 gemeenten dat zal luisteren naar de naam Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). GroenLinks fractievoorzitter Jeroen Ooijevaar gaf aan dat we met de vorming van de Metropoolregio op een rijdende trein zitten: ‘Ja of nee zeggen is alleen op papier aan de orde, we moeten nu eenmaal verder en dan wel met zijn allen.’

Niet dat er geen zorgen zijn, want wat gebeurt er met onze autonomie? ‘Aan de ene kant is het opgeven van eigen autonomie inherent aan samenwerken, aan de andere kant willen we nog wel de touwtjes in handen hebben.’ De vraag is of dit alles wel voldoende in balans is?

GroenLinks en Progressief Schiedam staan per saldo niet negatief tegenover de Metropoolregio, maar hebben wel twijfel over bijvoorbeeld de verhouding tussen economie en natuur. Vooral waar het gaat om het behoud van Midden Delfland: ‘Natuur wordt vooral gelinkt aan economische meerwaarde. Hoe kunnen we garanderen dat we, ook als de economische meerwaarde van natuur niet meteen evident is, er niet nog verder aan Midden Delfland wordt geknabbeld?’

‘Samen Schiedam Vernieuwen’ en mooie vergezichten

Frans Hamerslag voerde namens Progressief Schiedam en GroenLinks het woord over Het Kompas 2014-2018. Dit document vormt de uitwerking van het Bestuurs- en Beleidsakkoord van het college, aangevuld met bijdragen uit de gemeenteraad. Hamerslag liet weten dat de fracties van Progressief Schiedam en GroenLinks hun bijdrage hebben geleverd: ‘De uitkomst van deze gesprekken zijn er deels in meegenomen. Het is fijn dat hiermee de kloof tussen oppositie en coalitie deels geslecht wordt.’ Hij had nog wel een aantal aanbevelingen en plaatste enkele vraagtekens.

Zo is een doelstelling als ‘inwoners meer middelen bieden’, of ‘minder Schiedammers zijn afhankelijk van een uitkering’ niet erg helder. Hamerslag: ‘Wat bedoelt het college?’ De ambitie om te zorgen voor meer koopwoningen en eengezinswoningen voor middeninkomens staat haaks op het advies van het Planbureau voor de Leefomgeving: de komende jaren komen er veel woningen vrij waar nu nog de zogenaamde babyboomgeneratie in woont. De vraag is of deze ontwikkelingen wel in de ambitie van het college zijn meegenomen?

Verder pleitte Hamerslag voor meer ambitie en lef. Waarom niet de ambitie formuleren voor gratis openbaar vervoer voor alle Schiedammers in plaats van alleen de minima of het plaatsen van een tankstation voor waterstof naast elektrische oplaadpunten? ‘De auto van de toekomst is op wat langere termijn geen elektrische wagen maar een waterstofauto.’

Zijn conclusie? ‘Laat bestuurlijke gewoontes eens los en kijk met het kompas in de hand naar een mooi vergezicht. Om daar te komen hoeft niet altijd een rechte lijn genomen te worden. Probeer ook eens een nieuwe route. Omdat het altijd beter kan.’



Stroomopwaarts en de participatiewet.

Aan klinkende titels ontbreekt het niet, want na ‘Het Kompas’ kwam op 23 september de kadernota ‘Stroomopwaarts’ aan de orde. GroenLinks raadslid Katinka de Rover voerde hierover het woord. In deze kadernota staat te lezen wat de voor- en nadelen zijn van de vorming van een regionaal participatiebedrijf waarin de sociale diensten en SW-bedrijven van Vlaardingen, Maassluis en Schiedam samengaan. Zoals bekend komen er de komende jaren komen er veel wijzigingen op gemeenten af. Per 1 januari 2015 wordt de Participatiewet ingevoerd. De bedoeling hiervan is dat er meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk geholpen worden. De gemeente wordt verantwoordelijk voor de re-integratie van mensen die nog kunnen werken. Als gevolg van deze decentralisatie zullen nieuwe doelgroepen een beroep doen op de dienstverlening van gemeenten. Ondanks dat de kadernota nu af is, bestaat er volgens Katinka de Rover steeds een hoop onduidelijkheid. Ook zijn er nog tal van vragen:

  • Is er al contact met het bedrijfsleven?
  • Zijn er genoeg bedrijven die een participatieplek hebben?
  • Gaat dit alles niet ten koste van reguliere banen?

Ook benadrukte De Rover dat GroenLinks en Progressief Schiedam zich zorgen maken over de eigen unieke aanpak van de gemeente. Hoeveel ruimte blijft daarvoor?

Ten slotte liet zij weten dat GroenLinks en Progressief Schiedam tegen de participatiewet zijn. Maar landelijk is bepaald dat deze wordt ingevoerd. De Rover: ‘We zullen er daarom het beste van moeten maken.’

De laatste woorden over deze drie onderwerpen zullen nog niet gesproken zijn.