In Schiedam wordt gigantisch veel georganiseerd. Geen enkele vergelijkbare stad heeft zoveel evenementen, festivals en andere happenings binnen de gemeentegrenzen als Schiedam! Bij veel van die festivals speelt de prachtig gerenoveerde Lange Haven een belangrijke rol. En dan hóór je iedereen denken: wat doen die auto's hier nog?

Afgelopen zondag liep ik naar de Havenkerk om het chocoladefestival te bezoeken. Mijn zoontje zeurde al een jaar om een nieuw chocolademasker, zoveel indruk had de vorige editie gemaakt! De sfeer zat er al op de Koemarkt goed in. Het zonnetje deed zijn best en de terrassen waren goed bezet. Op de Hoogstraat was het aangenaam gezellig druk, veel mensen droegen de kenmerkende tasjes van de Bonte Koe. Ondanks de gesloten winkels (behalve het Schiedams Boekhuis!) was het er prettig flaneren.

Op de Lange Haven was dat flaneren lastiger. Iedere Schiedammer kent het idyllische beeld van de Lange Haven in de zon. Iedere niet-Schiedammer die de stad zo voor het eerst ziet, is meteen verkocht. Zittend op een muurtje hoor je dat ook: de loftuitingen van passanten waren niet van de lucht. Op een mooie dag als deze is er eigenlijk maar één minpuntje: dat deze groepen zich geregeld tegen de gevels van de mooie historische panden moeten drukken om een auto te laten passeren.

Op bijgaande foto vanaf de Appelmarktbrug zie je het ook. Op het 'pleintje' voor de Havenkerk staan mensen ijs te eten en genieten ze van het zonnetje. Het plaatje wordt ontsierd door drie geparkeerde auto's (en voor de kritische geesten: ja, misschien ook wel door de geparkeerde fietsen). Ook zie je een blauwe auto die zich met veel moeite langs een groep chocoladeliefhebbers probeert te manoeuvreren. Die auto was lang niet de enige passant, en de vraag is hoeveel van deze auto's echt de Lange Haven als bestemming hadden.

Sinds mensenheugenis, in ieder geval sinds vér voor mijn tijd, staat er in vele Schiedamse verkiezingsprogramma's dat de Lange Haven autovrij zou moeten zijn. Ondanks dat, is de discussie altijd verzand in mitsen en maren over bereikbaarheid en compensatie elders, waardoor de status quo altijd 'niets doen' was. Met het opknappen van de Lange Haven is er weliswaar wat gebeurd, maar het blijft een zwakke compromis. Er zijn parkeerplaatsen verdwenen, maar 'autoluw' is de Lange Haven nog allerminst. In mijn opinie is autoluw hóóguit het toestaan van bestemmingsverkeer (voor laden en lossen en voor bewoners van de Lange Haven met eigen garage) en moet betaald parkeren gebeuren op de Westmolenstraat of gewoon in de parkeergarages.

Het is een gemiste kans dat Schiedam bij de herinrichting van de Lange Haven niet nog iets verder heeft doorgepakt door alle reguliere parkeerplaatsen te verwijderen. Dan wordt de Lange Haven nog aantrekkelijker voor flaneren, recreëren en toerisme. Dat willen we toch met zijn allen?

Woensdag bespreekt GroenLinks Schiedam op een algemene ledenvergadering het concept verkiezingsprogramma. Ik zal er daar voor pleiten dat in het programma klip en klaar komt te staan dat de parkeerplaatsen op de Lange Haven allemaal vervallen, en daarmee effectief nagenoeg autovrij wordt. Ik ga ervan uit dat de leden van GroenLinks hiermee in zullen stemmen. Ik hoop dat andere partijen GroenLinks hierin dan gaan volgen én steunen.