Maar waarom de Lange Haven niet helemaal vrijmaken van geparkeerde auto’s? Deze kan dan aan de ene zijde worden ingericht als ‘fietsstraat’ en aan de andere zijde als wandelpromenade. Dit vormt een opmaat naar het autovrij maken van meer kades. Auto’s gaan dan naar de parkeergarages.
Ook gaat Schiedam het gebruik van schone auto’s en scooters stimuleren. Opladen van accu’s langs de openbare weg kan veel sneller. Daarom willen we benzinepompen binnen de stadsgrenzen snel uitrusten met (snel)laadstations en het aantal laadpalen in woonwijken flink uitbreiden. Deze laadpalen moeten ook geschikt zijn voor elektrische fietsen en scooters.
In lijn met landelijk beleid om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te laten verkopen, willen we in Schiedam in de komende collegeperiode beginnen met het uitfaseren van de vergunningen voor benzinestations. We moeten ook bedrijven uitdagen om met vernieuwende initiatieven te komen voor vervoersmanagement.
GroenLinks wil dat Schiedam een convenant met bedrijven en bezorgdiensten sluit. Die gaan dan uitsluitend schone vervoermiddelen gebruiken, met behulp van ‘laad- en loshubs’ buiten het centrum.