Een gemeente is er voor de bewoners en moet kwaliteit leveren. Regels zijn nodig om te garanderen dat iedereen dezelfde kansen heeft en dat de overheid zijn bevoegdheden niet misbruikt. Ze mogen echter geen excuus zijn om mensen niet te hoeven helpen. Een verkeerd ingevuld formulier voor een vergunning of een subsidie mag geen reden tot afwijzing zijn. Integendeel. Het is eerder een reden om extra hulp te geven. De gemeente kan bewoners daarbij ook actief informatie geven over vergunningen, regelingen en voorzieningen. De gemeente kijkt kritisch waar we de regeldruk kunnen verlagen, zeker waar deze leiden tot onnodige ergernis bij Schiedammers.
Tevreden en betrokken ambtenaren maken hierin het verschil. Het schrappen van de vergoeding voor woon-werkverkeer voor ambtenaren betekent een prikkel voor (nieuwe) werknemers van Schiedam om dichter bij de stad te komen wonen. Dit vergroot de betrokkenheid bij het beleid waar ze aan meewerken. Het bieden van vaste contracten voor vast werk en het tegengaan van ‘draaideurconstructies’ voor medewerkers geeft hen houvast en zekerheid. Hierdoor kunnen ze zich volledig inzetten voor Schiedam.
De samenstelling van de bevolking van Schiedam verandert. De medewerkers van de gemeente moeten hiermee om kunnen gaan. Laat bewoners met de gemeente meepraten over hoe zij de dienstverlening ervaren. GroenLinks wil de tevredenheid over de dienstverlening regelmatig meten. En waar nodig natuurlijk verbeteren.