Een gezond ondernemersklimaat draagt bij aan gezonde bedrijven. In Schiedam staan 14.000 bedrijven geregistreerd. Dit varieert van eenmanszaken van zzp’ers tot multinationals, van langgevestigde familiebedrijven tot start-ups. Onze regio heeft een interessant vestigingsklimaat. Toch kan er nog het nodige gedaan worden om dit te verbeteren. GroenLinks wil dat Schiedam een broedplaats is voor innovatieve en duurzame bedrijven. Zo behouden we groeiende bedrijven, profiteren we van de werkgelegenheid én werken we aan een toekomstbestendig ondernemersklimaat.
Zonder ondernemers geen levendige stad. De binnenstad is de laatste jaren flink opgeknapt. Door het aantrekken van nieuwe bedrijven is de leegstand flink afgenomen. Maar het kan nog veel beter. GroenLinks wil de komende jaren investeren in de belevingswaarde van de binnenstad. Een bezoek aan de stad moet weer een dagje uit zijn, voor eigen inwoners, recreanten en toeristen. Daar speelt een gevarieerd aanbod van horeca, cultuur, winkels en evenementen een belangrijke rol in. Ook moeten ondernemers de ruimte krijgen te ondernemen. Het toestaan van blurring is hier een goed voorbeeld van.
Winkelcentra in de wijk verdienen meer aandacht. Ieder gebied heeft eigen uitdagingen. Door goede en persoonlijke ondernemingsondersteuning behouden en verbeteren wij de belangrijke functie van de winkels in de wijk.
ACTIEPUNTEN
- Een ondernemershuis in Schiedam
- Een dienstbaar gemeentelijk ondernemersloket
- Actieve ondersteuning van de gemeente aan werkgevers
- Blurring in winkelgebieden
- Promotie van ondernemend Schiedam
- Ondernemersbelangen op de agenda
- Schiedam in de schijnwerpers
- Een flexibel economisch beleid
- Ruimte voor zowel start-ups als scale-ups
- Groene en levendige bedrijventerreinen
Een ondernemershuis in Schiedam
Een platform waar ondernemers, organisaties en de overheid samenkomen, elkaar ondersteunen en van dienst zijn: dat staat GroenLinks voor ogen. Een platform van en voor ondernemend Schiedam. Door on- en offline samen te werken aan verschillende thema’s ontstaat er meer slagkracht, kennisdeling en business. Van startersbegeleiding tot informatie over bouwen, vestigen, belastingen en duurzaamheid. En alles uiteraard onder één ‘digitaal dak’.
Een dienstbaar gemeentelijk ondernemersloket
Bij een dienstbaar en laagdrempelig gemeentelijk ondernemersloket kunnen ondernemers terecht voor vragen over vergunningen, gemeentelijke plannen en regelgeving, steunmaatregelen, etc. We willen geen ‘kastje-naar-de-muur-verwijzingen’, maar één persoon die de ondernemer verder helpt met de zoektocht naar antwoorden op vragen over zaken binnen het gemeentelijk apparaat.
Actieve ondersteuning van de gemeente aan werkgevers
GroenLinks pleit voor het aannemen (en binnenhouden) van mensen met een (arbeids)beperking. Werkgevers kunnen hierbij door de gemeente en Stroomopwaarts ondersteund en geholpen worden, bijvoorbeeld door middel van een vraagbaak. De gemeente kan ook ondersteuning bieden bij stagiairs (waaronder statushouders) en leer-werktrajecten. Het liefst door loonkostensubsidie, maar in ieder geval met praktische ondersteuning.
Blurring in winkelgebieden
In Schiedam staan we blurring toe, omdat dit bijdraagt aan de beleving van het winkelen in de stad. Blurring, ook wel functievermenging genoemd, is vervaging van de strikte scheiding tussen functies en branches. Denk daarbij aan een boekwinkel die ’s avonds onder genot van een hapje en een drankje lezingen geeft, of een kinderwinkel met achterin activiteiten voor kinderen en gelegenheid om een kopje koffie te drinken.
Promotie van ondernemend Schiedam
Succesvolle ondernemers verdienen een podium. De gemeente speelt hier een actieve rol in. Ook startende, duurzame en innovatieve bedrijven krijgen een podium. Een ambassadeur die op provinciaal en landelijk niveau het Schiedamse bedrijfsleven in de kijker speelt, draagt bij aan de bekendheid van Schiedamse ondernemers, wat kan zorgen voor groei van hun ondernemingen.
Ondernemersbelangen op de agenda
GroenLinks wil dat de belangen van ondernemers altijd worden meegewogen in gemeentelijke beleidswijzigingen en uitvoeringsplannen.
Schiedam in de schijnwerpers
Door goede citymarketing kan de gemeente het unieke karakter van Schiedam verder promoten. Zo profiteren wij mee van het groeiend aantal toeristen in Rotterdam. Schiedam onderscheidt zich ten opzichte van Rotterdam met haar historische en karakteristieke binnenstad en het jeneververleden. GroenLinks wil daarom de samenwerking versterken tussen de organisaties die de Schiedamse en Rotterdamse citymarketing doen.
Een flexibel economisch beleid
De coronacrisis heeft laten zien dat een flexibele overheid het verschil kan maken voor ondernemers. Het gemeentelijk economisch beleid moet daarom dusdanig flexibel zijn dat dit kan meebewegen met onverwachte externe factoren. Kaders stellen in beleid is goed, maar er moet altijd
ruimte zijn om snel in te kunnen spelen op onverwachte situaties.
Ruimte voor zowel start-ups als scale-ups
GroenLinks ziet graag voldoende ruimte voor innovatieve en duurzame bedrijven. Bij snelle groei moeten deze bedrijven begeleiding krijgen om een plek op Schiedams grondgebied te vinden.
Groene en levendige bedrijventerreinen
Bedrijventerreinen van de toekomst bestaan niet enkel uit steen en asfalt. Wij willen meer groen, ontmoetingsplekken en/of horecagelegenheden op deze terreinen. Zo ontstaat er meer leven en verbetert het vestigingsklimaat.