Serap Önal is het nieuwe gezicht in de Schiedamse GroenLinks-fractie. Zij vervangt Wijbrand Boon als opvolgend raadslid en raadscommissielid. Wijbrand nam deze zomer afscheid nam van Schiedam en daarmee de Schiedamse raad. Helemaal onbekend is Serap natuurlijk niet. Zij stond in 2014 op de vierde plek van de kandidatenlijst en was actief in de campagne. Haar motto destijds: ‘Schiedam moet een open en sociale stad worden, voor iedereen in alle wijken.’

Vrijwilligster

Sinds haar vierde woont Serap in Schiedam, waar ze zich al vroeg bezig hield met vrijwilligerswerk: ‘Vanaf toen ik een jaar of veertien was, heb ik problemen van mensen in handen genomen en hen geholpen drempels te nemen waar ze huizenhoog tegenop zagen.’ Vaak had dat ook te maken met taalproblemen binnen haar eigen Turkse gemeenschap. Dit deed ze tot haar dertigste, daarna heeft ze dit professioneel opgepakt en is ze een hbo-opleiding Cultureel Maatschappelijke Vorming gaan volgen.
Sinds tien jaar is ze nu in dienst van SWS-Welzijn als jongerenwerker. ‘Bij jongeren horen ook ouders en dus ben ik voor een integrale aanpak’, vertelt ze. ‘Een kind heeft niet alleen een probleem, maar dat hangt samen met het gezin en de thuissituatie. De aanpak daarvan is heel belangrijk.’
Het mag duidelijk zijn: sociale betrokkenheid speelt een grote rol in Seraps leven.

Bruggenbouwen als politieke ambitie

Wat is Seraps ambitie, nu ze direct betrokken raakt bij het gemeenteraadswerk?
Ze ziet zich vooral als bruggenbouwer: ‘Er bestaat, dat merk ik steeds weer, afstand tussen de Schiedamse burgers en het bestuur.’ De boodschappen van de inwoners komen vaak heel anders bij het bestuur aan, dan ze zijn bedoeld. Dat komt doordat de mensen die tussen het bestuur en de inwoners zitten, de ambtenaren en vaak ook de gemeenteraadsleden, die boodschappen heel anders formuleren en interpreteren dan bedoeld. ‘Als de inhoud vertekend overkomt, dan is de aanpak van een probleem ook verkeerd.’
Wat Serap wil is de intenties vanuit de wijken en van de bewoners duidelijk overbrengen, zodat er een passende aanpak kan plaatsvinden en de afstand tussen burger en bestuur wordt verkleind.

Dat zij voor GroenLinks heeft gekozen, is omdat ‘die partij het dichtst bij mij staat.’ Zij houdt van de nuance en de nuchtere kijk op de maatschappelijke vraagstukken: ‘Alles wat neigt naar fanatisme keur ik af.’ Het was dan ook een logische stap voor Serap om lid te worden van GroenLinks en zich actief in te zetten binnen de Schiedamse afdeling. Bruggenbouwen betekent ook zoeken naar samenwerkingspartners binnen de Schiedamse politiek en samenleving. 'Je moet open zijn en je politieke standpunten niet persoonlijk maken: 'Wij vertegenwoordigen de inwoners niet vanwege onze persoonlijke standpunten, maar vanuit de belangen van de bewoners.'

Jongeren behouden voor de stad

Dat brengt haar bij de Schiedamse jongeren. Uit haar eigen jeugd heeft ze goede herinneringen aan Schiedam: ‘Vroeger was het gezellig en druk in de stad. Er was van alles te doen in het centrum met een theater en bioscoop. Dat is nu allemaal weg. Daardoor hebben jongeren geen goede herinneringen en geen binding meer aan de stad en trekken ze, zodra ze de kans zien, weg. Ik vind dat je er juist alles aan moet doen om jongeren te behouden, want zij zijn, zowel sociaal als economisch, de toekomst van de stad.’
Om die reden wil zij juist investeren in en voor jongeren.
Dat neemt niet weg dat Serap Schiedam een fijne stad vindt: ‘Ik voel me hier thuis.’
Wel constateert ze achteruitgang, verwaarlozing en onvrede in bepaalde wijken, zoals Schiedam Oost: ‘Daardoor gaan mensen zich aan elkaar ergeren en krijg je een nare sfeer.’
Gelukkig staan daar ook veel positieve zaken tegenover. Serap noemt de inzet van vele Schiedamse vrijwilligers: ‘Dat maakt me blij, want door die betrokkenheid eigenen mensen zich de stad toe.’
Zelf woont ze in Schiedam West. Een prettige buurt waar mensen uit allerlei culturen goed met elkaar omgaan. Daarbij roemt ze ook de rol die wijkcentrum De Erker speelt in het sociale weefsel van de wijk.

Wat doet Serap in haar vrije tijd? Ze houdt van wandelen, muziek luisteren en vooral met mensen in contact komen: ‘Dat geeft een goed gevoel; anderen leren kennen.’
We zullen ongetwijfeld nog het nodige horen van Serap Önal; in en buiten de Schiedamse gemeenteraad.

Willem Visser